אל תתנו להם ליפול ברשת

דר' חניתה צימרין

שיתוף:

אלימות ברשת

הילדים של היום נולדו לעידן המחשב. הוא תופס את מקום המורה, הבדרן והחבר ולפעמים ההורה. הכניסה לעולם הוירטואלי מבורכת אבל סכנות בצידה. גלישה לפורומים של ילדים או כניסה לחדרי הצ'טים מראה שסוטי מין למיניהם רואים במקום שדה ציד קל.

אנחנו כהורים למדנו להגן על ילדינו מפני זרים, הזהרנו אותם לא לדבר עם האיש בפארק, אבל בבית כאשר הילד ספון בחדרו אנו מרגישים בטוחים, ולא היא. מאחורי הדלת הסגורה, בחדרו של הילד עלולה להתרחש פגיעה. הפוגע כמו צייד ממולח מאתר את הילד שנראה לו קורבן פוטנציאלי. הוא לומד עליו מתיידד עמו ובשלב מסוים הם פורשים לשיחה פרטית בה יפעיל הפוגע את קסמו תוך ניצול חולשותיו של הילד.

הסכנה פנים רבות לה. זו יכולה להיות  פגיעה וירטואלית הכוללת התכתבות מינית בוטה וחשיפה לתכנים מיניים וחומר פורנוגרפי מעבר לגילו של הילד,דבר המעורר חרדה, בלבול ומבוכה ולעיתים מוביל להתנהגות מינית פוגעת של הילד בילדים אחרים. במקרים אחרים גולש הקשר לפגיעה פיסית כאשר הפוגע יוזם פגישה במהלכה מתבצעת פגיעה מינית.

כשהתחילו להגיע לאל"י – האגודה להגנת הילד קורבנות הפגיעות שראשיתן על צג המחשב והמשכן פגיעה מינית בילד ופגיעה של הילד בילדים אחרים, התגייסה אל"י לפרויקט  "זהירות מחשב".  את הפרויקט מובילים בני נוער. מי אם לא בני הנוער, אשפי המחשב, אשר ידעו גם כיצד להיזהר ממנו. בני הנוער ובראשם קבוצת צופי שוהם שהתגייסו ראשונים, יחד עם מומחי מחשבים וצוות אל"י, מכינים חומר הסברה, הם יועסקו כמסבירים ויפנו לילדים ובני נוער כמו גם יעמדו מול הורים. הפרויקט מערב את משטרת ישראל – היחידה לעברות מחשב, ובני הנוער המשתתפים בו יגויסו כמתנדבים במשמר האזרחי. בנוסף למשטרה מעורבים בפרויקט אנשי היי טק ותקשורת, עמותת אשנב, איגוד האינטרנט הישראלי  ועמותות נוספות שעניינן בגלישה באינטרנט.

בנוסף להיבטים של מניעה מעורבת אל"י גם בטיפול בקורבנות הפגיעה בילדים שנפגעו כמו גם ילדים שהפכו לפוגעים. כל קורבן שמגיע אלינו מחזק את העובדה שהאינטרנט אינו "עולם אחר" זה העולם האמיתי והסיכויים להיפגע בו הם גדולים. אסור לנו להשאיר את היוזמה בידי הפדופילים ואת ילדינו כטרף קל וזמין.